Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@16:04:34 GMT

طراحی یک بازی برای یادگیری بهتر درس فارسی

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۴۴۱۷۵

طراحی یک بازی برای یادگیری بهتر درس فارسی

ایسنا/اصفهان نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که بازی «زبان من» می‌تواند به‌عنوان یک روش اثربخش در یادگیری درس فارسی توسط دانش‌آموزان مورد استفاده قرار گیرد.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به ویژه در حوزه علوم رایانه‌ای، بازی‌های رایانه‌ای به‌عنوان اهرم جدایی‌ناپذیر از آموزش‌های غیر رسمی شده؛ همچنین باید توجه داشت که بازی‌های رایانه‌ای به یکی از پرکاربردترین بخش‌های زندگی روزمره تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دامنه این کاربردها، حوزه‌های بهداشت و سلامت، فرهنگ عمومی، آموزش‌های مهارت‌های مختلف مدیریتی، نظامی، پزشکی و ... را شامل می‌شود و از جمله این کاربردها استفاده از بازی برای آموزش و یادگیری است.

بازی‌های رایانه‌ای فناوری اخیری است که برای بهبود یادگیری در آموزش استفاده می‌شود و شاید معلمان بخواهند بیشتر از قبل از این فناوری برای آموزش استفاده کنند. بازی‌ها و شبیه‌سازهای رایانه‌ای از طریق تجسم، آزمایش و خالقیت، یادگیری را افزایش می‌دهند.

در پژوهشی که توسط، شهریار درهمی، عباس موسیوند و مهدی پورجعفر با هدف یافتن تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر آموزش کتاب فارسی به دانش‌آموزان انجام شد، «بازی «زبان من؛ به‌عنوان یک بازی رایانه‌ای به منظور بررسی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر آموزش کتاب فارسی پایه پنجم ابتدایی» طراحی شد.

کارشناس مرکز نوآوری و صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مقاله «بازی «زبان من؛ طراحی یک بازی رایانه‌‎ای به منظور بررسی تاثیر بازی‌های رایانه‌‎ای بر آموزش کتاب فارسی پایه پنجم ابتدایی»، اظهار کرد: در این پژوهش با ارائه کتاب فارسی و کتاب نگارش فارسی پایه پنجم ابتدایی در یک محیط جذاب و شاداب، سعی شده تا کاربر با استفاده از این ابزار در دسترس، مشغول به فراگیری درس فارسی در بستر بازی‌های رایانه‌ای شود.

نسیبه صرامی افزود: ابزارها، جلوه‌های تصویری و صوتی و امتیازات ارائه شده در بازی، به منظور بالا بردن جذابیت، شادابی و غوطه‌ورسازی کاربر طراحی شده است.

وی توضیح داد: جامعه آماری پژوهش دانش‌آموزان پایه پنجم مدرسه پسرانه ابتدایی در سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ بودند که ۲۰ نفر از آنها انتخاب و در دو گروه ۱۰ نفره قرار گرفتند. ۱۰ نفر بازی طراحی شده را دریافت کردند و برای ۱۰ نفر گروه کنترل، مداخله‌ای انجام نشد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار spss نسخه ۲۶ با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس یک متغیره، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

صرامی با بیان اینکه نظام آموزشی و تربیتی جامعه ایران بر پایه روش مستقیم آموزش یا همان شیوه سنتی ایجاد شده در حالی که جهان امروز علاوه بر این روش به آموزش از راه غیر مستقیم یا غیر رسمی توجه ویژه‌ای دارد، گفت: یکی از چالش‌هایی مطرح در آموزش این است که باید در آموزش از روش‌هایی استفاده شود که به روز و جذاب باشد و یادگیری عمیق‌تری را ایجاد کند که متأسفانه بعضاً چنین نیست.

وی خاطرنشان کرد: بازی «زبان من» سعی در به خدمت گرفتن عنصر دردسترس و جذاب بازی رایانه‌ای برای آموزش کتاب فارسی به دانش آموزان دارد. نکته مهم و قابل توجه این است که این بازی در کنار جذابیت و شادابی، تمام نکات آموزشی را در خود جای داده و دانش‌آموز با بازی کردن نه تنها بهتر می‌تواند درس را فرا بگیرد، بلکه می‌تواند دور از استرس، در بازی غوطه‌ور شده و اوقات خوشی را تجربه کند.

صرامی افزود: درمجموع می‌توان براساس نتایج به دست آمده این‌گونه توضیح داد که بازی طراحی شده بر روی آموزش کتاب فارسی پایه پنجم دبستان تأثیر مثبت احتمالی دارد که احتمالاً در اثر تمرین‌های بیشتر این تأثیرات بیشتر رخ می‌دهد.

نتایج پژوهش «بازی زبان من: طراحی یک بازی رایانه‌ای به منظور بررسی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر آموزش کتاب فارسی پایه پنجم ابتدایی» در ششمین کنفرانس بین‌المللی «بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» در دانشگاه اصفهان ارائه و به‌عنوان مقاله برتر معرفی شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی بازی های رایانه ای دانشگاه اصفهان فارسی پایه پنجم ابتدایی بر آموزش کتاب فارسی بازی های رایانه ای رایانه ای رایانه ای بازی رایانه دانش آموزان یک بازی زبان من بازی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۴۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ثبت سفارش کتاب‌های درسی در سریع‌ترین زمان ممکن

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز قم؛ عباس اسکندری پور در گفتگو با میز تحریریه خبر استان با بیان اینکه ثبت سفارش کتاب‌های درسی در سامانه‌های my.medu.ir، my.gov.ir و irtextbook.ir امکان پذیر است افزود: ثبت نام پایه‌های تحصیلی دوم تا شش ابتدایی، هشتم ، نهم ، یازدهم و دوازدهم از ۵ اردیبهشت آغاز شده و تا ۳۱ خرداد ادامه دارد.
وی گفت: ثبت سفارش پایه‌های اول، هفتم و دهم نیز از ۱۰ تیر آغاز می‌شود و تا نهم شهریور ادامه دارد.
اسکندری پور گفت: در صورت نیاز به ویرایش، در زمان خاص این امکان برای والدین فراهم خواهد شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • امتحانات نهایی را تبدیل به بت نکنیم / روش‌های مناسب مطالعه صحیح
  • قیمت خرید کتاب‌های درسی اعلام شد+ تقویم زمانی سفارش
  • قیمت خرید کتاب‌های درسی اعلام شد+ تقویم زمانی سفارش کتاب‌های درسی
  • چگونه از کلاس خصوصی زبان انگلیسی نتیجه بگیریم؟
  • ۲۰ اثر به اختتامیه رویداد بازی‌آرا رسید/ معرفی ظرفیت‌های خوب بازی‌های رایانه‌ای به سبد خانوار
  • تعیین نتایج قبل از برگزاری مسابقات در سطوح پایه فوتبال!
  • استپ کیدز سرمایه‌گذاری برای آینده بهتر کودکانمان
  • پویش نقالی شاهنامه در نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود
  •  تقویت یادگیری، هدف تغییر در نحوه طراحی سوالات امتحانات نهایی
  • لزوم ثبت سفارش کتاب‌های درسی در سریع‌ترین زمان ممکن